زمان قصه، زمان نوابغ است
قصه گویی یک عنصر اساسی و فوق مهم در ساختن نبوغ است. این کار قدرت تفکرات خارق العاده را در یک نابغه زنده می کند. طبق نظریه روان شناسان کودک، روند رشد ذهنی کودک تا قبل از سن شش سالگی به نحو نفس گیری سریع است.
بین شش تا هفت سالگی سرعت آن کاهش می یابد و رشد آهسته و ماندگار تثبیت می شود.
برانگیختن: قصه های خوب پیام هایی از امید، تلاش وموفقیت در خود دارند،بدون آن که حرفی از پند و موعظه در بین باشد. قصه ها نیروی تفکر او را بر می انگیزند.
بیداری بصری: قصه استعداد تصویر سازی خود کودک را بیدار می کند، قوه تخیل رشد یافته و پیشرفته اساس شکوفایی نبوغ است.
گوشی برای گفت و شنود: کلمات زمانی که با آهنگ و لحن متفاوت بیان شوند ،مجذوب کننده می شوند.
تجربه های تازه: با قصه گفتن، فرزند شما به دنیاهای اسرار آمیز و جادویی می رود. در قصه ها به علایق بچه ها پی برده می شود و از طرفی با خواندن مطالب درباره علایق کودک، اشتیاق او را به سمت خواندن سوق می دهید و این اقدام است که به سود نابغه خواهد بود.
درک دیگران: او در داستان شخصیتهای مختلف را درک می کند و تفاوتها را درمی یابد و افق دید او وسیعتر می شود.
قصه های محلی: قصه های محلی فرهنگ ملت ها را به کودک می آموزد.
الهام گرفتن از داستان های واقعی: درباره افراد برجسته جهان داستانهای شنیدنی برای کودک بگویید. آنها در زمینه تاریخ،علوم ،ریاضیات، مهندسی ،موسیقی، سیاست و هنر وجود دارند او با همسان سازی با افراد دیگر سعی می کند خود را به سوی آنان سوق دهد.
زندگی مشاهیر می تواند برای کودکان منبع الهام بزرگی باشد.
حرفهای بعد از قصه: گفتگوهای بعد از قصه می تواند شروعی برای کسب تجربیات جدید باشد و با سوالات مختلف از کودک او را به سمت یافته های جدید هدایت کنید. گاهی می تواند سوالات را از زبان اسباب بازیهای او مطرح کنید.
برای مثال خرس کوچولوی تو می پرسد چرا فیل در داستان آن گونه عمل کرد ؟
بدین وسیله سبب رشد بخش تحلیل گر مغز او می شوید.
قصه گویی، اندوخته عظیم انرژی و افکار خلاقانه را در کودک شما آشکار می کند. قصه گویی جرقه کوچکی را که شعله نبوغ را در خود دارد، مستقل می کند تا در دنیایی که سرشار از امکانات عظیم است بدرخشد.
*****
منزل باید به یک محیط عالی آموزشی برای یادگیری کودک تبدیل شود.
خانه را از کتابهای مصور رنگی،اسباب بازی، مداد، کاغذ، مداد رنگی، آب رنگ،گل رس،کاست ضبط صوت و.... پرکنید.
مکعب سازی: او باید با مکعب ها بازی کند و بزرگی و کوچکی را یاد بگیرد.
رنگ کردن با انگشت: رنگ کردن با انگشت اگرچه با کثافتکاری همراه است اما احساس وجدآور و نیرومندی به او می بخشد و تجربیات تازه ای به دست می آورد.
کشیدن خطوط : کودکان را وادار کنید بخوانند و بنویسند و نقاشی کنند.
گل رس و خمیر مجسمه سازی: تجربه خوبی کسب می کنند.ماهیت رطوبت و خمش پذیر آن را احساس می کنند.
کتاب و مجله: برای کودک کتابخانه شخصی ایجاد کنید. او را به کتابفروشی ببرید. او را مشترک مجله کنید.
نوار ضبط صوت: نوار قصه برای کودک مفید است.
افکاری درباره تلویزیون و ویدئو: سعی کنید به مدت کوتاه به بچه اجازه دهید تلویزیون و ویدئو ببیند. سعی کنید کتاب جانشین آنها باشد. استفاده زیاد از تلویزیون خلاقیت کودک را سرکوب می کند.
پذیرش و تایید: اگر کودکان کار جالبی کرده اند با اشتیاق آن را ببینید و تحسین کنید.
شراکت: سعی کنید در فعالیتهای کودک شریک شوید و با این کار به او بگویید که هم خودش