موضوع بازی درمانی شاید موضوع دقیقی نباشد، یعنی عنوان دقیقی را ما برای موضوع این کارگاه انتخاب نکردیم چرا که مادر به عنوان یک والد نقش درمانگر قرار نیست در خونه با بچه ایفا کند، ضمن اینکه برای درمانگر بودن لازم است که ما تخصص هایی را داشته باشیم که شاید خیلی از مادرها آنها را نداشته باشند ، اماعلت اینکه این عنوان را برای این کارگاه انتخاب کردیم این است که در واقع در دوره بازی درمانی ما بر اساس همان روال کلی و فکری که یک درمانگر قبول داره و بر اساس آن اصول با بچه ارتباط میگیرد، قرار است آموزشهایی را ببینیم و مدل ارتباط گیریمون را با بچه هامون در قالب آن آموزشها تنظیم کنیم و بهبود ببخشیم، برای هر مدل ارتباطی اگر من بخواهم به لایه های زیرین رفتاری پی ببرم لازم است که توانایی ها را در خودم تقویت کنم، من جمله توان شناخت احساسات طرف مقابلم، قبل از اینکه من بخواهم احساسات طرف مقابلم رو شناسایی کنم لازم است که توان شناخت احساسات خودم را داشته باشم و حتی بتوانم بین احساساتی که شبیه بهم هستند و در من وجود دارند تمایز قایل بشوم و بعد از آن توانایی بیان احساسات خودم را از لحاظ کلامی، چهره ای و بدنی در خودم تقویت کنم. در مرحله بعد من میتوانم در خودم توانایی درک احساسات دیگران و کودکم را افزایش دهم. خیلی ازاوقات میخواهیم احساساتی را که از بچه مان گرفته ایم بازتاب دهیم و نیاز به کلام داریم و وقتی که پای کلمه ها در میان میاد خیلی از اوقات ممکن است که من به صورت ناخودآگاه از کلمه ها و الفاظی استفاده کنم که نتونه اون دریافت دقیق من رو به طرف مقابلم منتقل کند، لذا اینجا ورود پیدا میکنیم به بحث اون مشکلاتی که ممکنه از لحاظ منقطی در کلام من باشد و نسبت به آیتمهای و مشکلاتی که خیلی از اوقات افراد در کلامشون به اشتباه انجام میدهند صحبت به صورت عملی خواهیم کرد. در یک چنین بستری است که ما میتوانیم این توانایی ارتباط گیریمان را با کودک به نحوی افزایش بدهیم، که نه بر پوسته بیرونی رفتاری متمرکز بشیم بلکه توانایی دیدن لایه های زیرین رفتار یعنی اون چیزی که منجر به بروز این رفتار میشه، من جمله احساسات و افکار کودک، را پیدا کنیم.
بازی چیست؟
مجموعه ویدئوهای برنامه کودک من با محتوای تاثیر بازی بر رشد کودک