دوره ۲-۶ ساله‌ها

 
 

خانه کودک رویش طلایی چه تفاوتی با سایر مراکز آموزشی کودکان دارد؟

خانه کودک رویش طلایی از سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این مرکز آموزشی می‌توان عناوین ذیل را برشمرد:
1.    برگزاری دوره‌ها به صورت نیمه خصوصی و نهایتا برای 6 کودک
2.    اجرای بازی‌های نیم‌کره راست در دوره‌های طرح رویش و مراکز رغبت به عنوان اولین و تنها مرکز تخصصی تقویت نیم‌کره راست کودکان در ایران
3.    تمرکز بر یاد دادن یادگیری به کودکان به جای انباشتن ذهن آنها از اطلاعات، تا بتوانند هر آنچه را خود تمایل دارند در حال و آینده به خوبی یاد بگیرند.
4.    تلاش برای پرورش انسان هایی با قلب های مهربان، روانی سالم، ذهنی پویا و عاشق یادگیری
5.    طراحی دوره‌های آموزشی کودکان از سال 1390 و با کمک بیش از 60 اندیشمند و پژوهشگر حوزه کودک در داخل و خارج از کشور(به جای طراحی آن توسط مربیان و تسهیلگران)
6.    دقت و حساسیت بالا در پروسه جذب تسهیلگر کودک و ضرورت گذران حدود 100 ساعت دوره آموزشی خاص رویش طلایی و کارورزی‌های مربوطه توسط تسهیلگر کودک
7.    حضور متخصص و روانشناس در کلاس‌ها با رویکرد روان‌پویشی(ذهن‌سازی)به منظورعمق بخشیدن به رابطه بین مادر و کودک، اصلاح رابطه بین کودکان، کمک به تسهیلگر در شناخت بهتر کودکان و بهبود عملکرد وی
8.    انجام ارزیابی اولیه روانشناختی از پدر و مادر توسط مشاورین ذهن سازی از پدر و مادر به منظور شناخت عمیق تر فضای رشدی-عاطفی کودک  قبل از شروع کلاس
9.    ارجاع والدین به مشاورین ذهن سازی داخل یا خارج مجموعه در صورت نیاز جهت بهبود شرایط کودکان
10.    توجه خاص به مثلث کودک-خانواده-مرکز آموزشی و تلاش برای ارتقاء توانمندی‌های والدین به منظور رشد کودک

رویش طلایی برای بچه های 2 تا 6 ساله چه دوره‌هایی دارد؟

رویش طلایی برای کودکان 2-6 سال سه دوره آموزشی ذیل را توصیه می‌کند:
(این عناوین لینکدار باشند و فرد را به بخش مربوطه در همین صفحه ببرند:)
o    دوره طرح رویش
o    زبان انگلیسی هلن دورون
o    دوره نیمکره راست

 علاوه بر آن برای کودکان 4-5 سال و 5-6 سال دوره‌های زیر باعث رشد بیشتر آنها خواهد شد:
(این عناوین لینکدار باشند و فرد را به بخش مربوطه در همین صفحه ببرند:)
o    دوره فبک
o    دوره مهارت‌ زندگی

طرح رویش چیست و چه مزیتی نسبت به سایر برنامه‌های آموزشی این رده سنی دارد؟

طرح رویش برای کودکان 2-3 سال: توجه به توانایی‌های فردی هر کودک و مسائل روانی او، از اهداف اصلی خانواده رویش می‌باشد که تمام برنامه‌های آموزشی خود را برمبنای آن پایه‌ریزی کرده است. طرح رویش برای کودکان 2-3 سال بر تمامی جنبه‌های رشدی کودک یعنی رشد حرکتی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و کلامی کودک تاکید می‌ورزد.

حضور مادر در کنار کودکی که هنوز توانایی کامل بر غلبه بر اضطراب جدایی را پیدا نکرده احساس امنیت او را تامین می‌کند ضمن اینکه به وسیله این همراهی فرصتی بی‌همتا در ارتباط با سوپروایزر رفتاری کلاس برای مادر فراهم خواهد شد؛ تا علاوه بر آموختن مطالب مربوط به سلامت روان کودک خود با طرح دغدغه های تربیتی‌اش فضایی امن‌تر در رابطه خود و فرزندش تامین کند. این دوره نیز مانند سایر دوره‌های طرح رویش با آموزش‌های نیم‌کره راست غنی شده است.

زمان هر جلسه 1:15 ساعت و تعداد جلسات دو مرتبه در هفته می‌باشد.

طرح رویش برای کودکان 3-6 سال: زندگی بستری از مفاهیم به هم مربوط و در‌هم‌تنیده است که بشر در سده‌های اخیر برای فهم بیشتر این معنا، مفاهیم آن را ذیل موضوعات از هم گسسته طبقه بندی کرده است؛ موضوعاتی که در قالب علوم مختلف مانند ریاضی، علوم تجربی، ادبیات، جغرافیا و ... معرفی می‌شوند و فاصله معناداری بین فضای ذهنی ما و فضای واقعی زندگی‌مان ایجاد کرده اند.

رویش طلایی برای اولین مرتبه در ایران و در کنار معدود مراکز فعال در سایر کشورهای جهان دست به طراحی برنامه‌ای تلفیقی زده است؛ و با عنایت به رشد توانایی تصویر‌سازی ذهنی و تخیل در سنین 3 سال به بالا، 5 پروژه داستانی به نام‌های پروژه خانواده، ایران‌گردی، بیمارستان، آشپزخانه و ایستگاه فضایی طراحی نموده که ذیل آن، موضوعاتِ مورد نیاز هر کودک که قبلا لیست آن‌ها در جداول هدف محتوا تهیه شده؛ با استفاده از 12 ابزار مختلف با بهره‌گیری از شیوه برنامه‌ریزی ماتریسی به کودکان آموزش داده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که کودک اصلا متوجه این درجه از پیچیدگی در طراحی آموزشی نمی‌شود و در قالب نمایشی جذاب که با عروسک‌های بارون و دامون و مشارکت کودکان خلق می‌شود درکی مناسب از موضوعات مورد نیاز سن خود برایش حاصل می‌گردد.
از آن‌سو ارایه آموزش‌های نیم‌کره راست در هر جلسه در راستای افزایش سرعت عملکرد ذهن کودک، حافظه، آموزش‌های ریاضی، خواندن و تندخوانی مورد تاکید است. ضمن آنکه حضور سوپروایزر رفتاری به منزله مشاهده نکات رفتاری کودکان و تدبیر برای رفع آن در بستر خانواده باعث غنی شدن کیفیت برگزاری این دوره خواهد شد.
خاصه کودکان 3-4 سال؛ مرکز این امکان را فراهم ‌آورده تا زمان ایجاد حس امنیت کامل کودک، مادر با فرزند خود در کلاس همراهی نمایند و طی پروسه‌ای از قبل تعیین شده فرایند جداسازی مادر و کودک مهیا شود؛ چرا که همراهی مادر در کنار کودک مضطرب سبب آرامش خاطر او گشته و کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر پذیرای محیط آموزشی گردد.

زمان هر جلسه برای کودکان 3-4 سال و 4-5 سال 2 ساعت و تعداد جلسات در هفته دو مرتبه است.
زمان هر جلسه برای کودکان 5-6 سال 4 ساعت و تعداد جلسات در هفته سه مرتبه و تعداد نوآموزان تا سقف 12 نفر می‌باشد.

برنامه آموزشی کودکان 5-6 سال که مقطع پیش از دبستان 2 محسوب می‌شوند با بهره‌گیری از روش CBC(Concept Based Curriculum) از انسجام بسیار بیشتری برخوردار است. این روش برای اولین مرتبه در ایران و با کمک طراحان این روش در کشورهای مربوطه توسط رویش طلایی به کار گرفته شده است و طی آن تلفیق نه مانند سنین 3-5 سال در حد فعالیت بلکه بسیار پیچیده‌تر و در قالب برنامه انجام شده است. آن دسته از کودکانی که در این کلاس‌ها ثبت می‌کنند نیاز به شرکت در دوره‌های فبک و مهارت زندگی ندارند؛ همچنین زبان انگلیسی در ضمن دوره پیش‌دبستان به شکلی تلفیقی با کودکان تمرین می‌شود.
جهت ثبت نام در دوره طرح رویش اینجا را کلیک کنید.


دوره فبک چه طور می‌تواند به پرورش توانایی تفکر و مهارت تصمیم‌گیری در کودکم کمک کند؟

برای همه ما مهم هست که فرزندانمان بتوانند مواقع مواجه شدن با چالش ها و مشکلات زندگی شان توانایی حل آنها را داشته باشند، درک درستی از موقعیت برایشان حاصل شود، بتوانند مسایل شان را خوب تحلیل کنند، راه های ممکن برای حل آنها را پیدا کنند و بتوانند تصمیم بگیرند کدام راه دردسرهای کمتری دارد یا چه کارهایی بهتر می‌تواند در حل مشکل کمک کننده باشد.
هدف کلاس فبک دقیقاً همین است. فردی که کلاس را اداره می‌کند به عنوان تسهیل‌گر و کمک کننده‌ی روند آموزش حضور دارد و این طور نیست که قرار باشد به عنوان معلم صرفا مطالبی را به بچه ها یاد بدهد و یا نظرات خودش را به آنها منتقل کند. تسهیلگر دوره، با فعالیت‌هایی که طراحی می‌نماید در یک روال آرام کودکان را در مسیر فکر کردن عمیق کمک می‌کند.
بچه‌ها در دوره‌های فبک یاد می‌گیرند خوب بشنوند، عمیق فکر کنند، توانائی شنیدن نظرات مخالف خود را پیدا کنند، برای تصمیمات یا نظراتشان خوب استدلال بیاورند، درک مطلبشان بالا برود، در گفتگو مهارت‌های بسیار ویژه‌ای کسب‌کنند و اعتماد به نفس‌شان افزایش پیدا کند.....اینها ویژگی‌های هستند که نه تنها در کلاس درس و در مدرسه به کار می‌آید بلکه برای موفقیت در زندگی‌ کاری، زندگی زناشوئی، روابط دوستانه و سایر شئونات زندگی هم این ویژگی‌ها بسیار اساسی و کلیدی هستند.
    در دوره فبک کودکان ما تمرین می کنند ارتباط فکرهای مختلف خود را پیدا کنند؛ این راهی است که می توانند افکار ناسازگار را بیابند.
    در دوره فبک کودکان ما تمرین می کنند دلایل کارهایشان را بسنجند، دلایل قوی و ضعیف را تشخیص دهند و بیابند دلیل بی ربط اصلا دلیل حساب نمی شود.
    در دوره فبک کودکان ما تمرین می کنند ملاک های کارها و اهدافشان را پیدا کنند، نه اینکه چه شرایطی مرا وادار به این کار کرد، بلکه چه ملاک هایی مرا به سمت آن تصمیم هدایت کرد.
    در دوره فبک کودکان ما تمرین می کنند منظورشان را بیان کنند؛ نه اینکه چگونه به این نظر رسیده اند، بلکه به چه دلیل این نظر را نگه داشته اند.
    در دوره فبک کودکان ما تمرین می کنند موافقت و مخالفت خود را بیان کنند و برای این کار به دنبال کلمات مناسب بگردند.

این دوره توسط کارشناس ارشد فلسفه و متخصص فبک برگزار می‌شود؛ طول هر دوره 10 جلسه و زمان هر جلسه 1 ساعت است. کودکانی که 4.10 سال به بالا دارند می توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. گروه بندی های ارایه شده تا سن 12 سال موجود است.
جهت ثبت نام در دوره فبک اینجا را کلیک کنید

دوره مهارت زندگی چه‌طور می‌تواند برای تعاملات اجتماعی فرزندم، دوست‌یابی‌ و جرات ورزی‌اش کمک کننده باشد؟؟

برای خیلی از ما بزرگترها پیش آمده که آرزو کردیم ای کاش شناخت بهتر و عمیق‌تری از خودمان، توانمندی‌هایمان و استعدادهایمان داشتیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسب‌‎تری برای خودمان بکنیم. یا خیلی اوقات بعضی از ما بزرگترها متوجه می‌شویم که توجهمان نسبت به احساساتمان خیلی دقیق و یا عمیق نیست یا حتی حواسمان نیست که وقتی حالمان بد است عصبانیم، ناراحتم، می‌ترسم؟ یا گاهی متوجه نیستم که مثلاً وقتی عصبانی هستم چه علائمی در بدنم به وجود می‌آید؟ یا حتی وقتی شاد هستم چه حالات فیزیکی را دارم تجربه می‌کنم و یا چه چیزهایی من را عصبانی می‌کند غمگین می‌کند مضطرب  و یا نگران می‌کند.
ما به عنوان پدر و مادر دوست داریم طوری با بچه‌هایمان رابطه بگیریم که آنها این مشکلات و چالش‌ها را نداشته باشند یا تمایل داریم بچه‌هایمان بتوانند دوست‌های خوبی پیدا کنند، بتوانند روابطی را که دوستش دارند حفظ کنند، خوب گوش بدهند، به درستی صحبت کنند و در موقع عصبانیت توانایی مدیریت خود را داشته باشند. اینها دغدغه‌هایی است که در دوره مهارت زندگی به آن پرداخته می‌شود.
این دوره شامل یکسری اهداف بلند مدت مانند خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت جرات‌ورزی، شناخت احساسات، ارتباط موثر و خوب گوش دادن است. موضوعات هر جلسه به تناسب نیاز کودکان توسط خودشان انتخاب و به بحث گذاشته می‌شوند؛ بدین ترتیب از اجرای کلاس بر اساس موضوعاتی که دغدغه کودکان نیست پرهیز می‌کنیم. کلاس مهارت زندگی گفتگو محور است؛ ولی به تناسب نیاز از ابزارهای دیگر برگزاری کلاس مثل کاردستی ،کتاب خواندن و نقاشی هم استفاده می شود تا بدین وسیله عمق یادگیری در کودک حاصل شود. بخش هایی از کلاس نیز به صورت رول پلی و ایفای نقش اجرا می‌شود و بچه‌ها در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای حل مساله گفتگو می‌کنند. در ذیل به برخی از سرفصل‌هایی که در کلاس به بحث گذاشته می‌شوند اشاره می‌شود:
    صحبت در خصوص علایم احساسات در بدنشان، اینکه زمانهایی که عصبانی، ناراحت یا خوشحال می شوند چه علایمی را تجربه می کنند.
    تفکر در خصوص ویژگیهای خودشان، در مورد توانمندی ها، استعدادهایشان و یا در خصوص مواردی نیاز به تمرین بیشتر دارند.
ی    به راه‌کارهایی برای ابراز علاقه به کسانی که دوستشان داریم می‌اندیشیم.
    به طرح موقعیت‌هایی می‌پردازیم تا درک عمیق‌تری از همدلی برایشان حاصل شود

این دوره توسط روانشناس ارشد و مشاوره برگزار می‌شود؛ طول هر دوره 10 جلسه و زمان هر جلسه 1 ساعت است. کودکانی که 4.5 سال به بالا دارند می توانند از نتایج عمیق این کلاس‌ها استفاده کنند. گروه بندی های ارایه شده تا سن 12 سال موجود است.
جهت ثبت نام در دوره مهارت زندگی اینجا را کلیک کنید


آموزش زبان انگلیسی در رویش طلایی چه تفاوتی با سایر مراکز آموزشی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

دنیای امروز دنیای ارتباطات است و آموزش زبان از ابزارهای مهم در این ارتباط. برای والدین مهم است که به دور از آسیب های فضای مجازی و فیلم و البته با شیوه ای بازی‌گونه به کودکان خود زبان انگلیسی آموزش دهند. از آنجا که ارتباطات نورونی مربوط به "یادگیری زبان به شیوه مادری"در سنین کودکی تشکیل می شوند نباید فرصت آموزش را از دست بدهیم.
زبان انگلیسی هلن دورون(Helen Doron) برای کودکان از سن ۳ ماهگی تا سن 14 سالگی قابل ارائه است. شیوه هلن دورون سالهاست در حدود 40 کشور دنیا در حال اجراست و رویش طلایی تنها مرکز برگزار کننده این دوره‌ها در ایران است. از ویژگی‌های خاص این دوره آموزش بازی محور می‌باشد و در کلاس‌ها از ویدیو استفاده نمی‌شود در دوره هایی که کودکان زیر سه سال حضور دارند، جلسات با حضور مادر تشکیل می شوند. هلن دورون متشکل از 10 دوره BBS، EFI، MEFI،FEFAC ، EFAC ، MEFAC، Play on in English، Botty the robot teaches you English، PWW و PWT می‌باشد.
 هر کدام از دوره ها شامل 4 یا 5 کتاب و مجموعا برای حدود 80 جلسه طی دو روز در هفته طراحی شده‌است و هر جلسه بین 30 الی 45 دقیقه به طول می‌انجامد که از لحاظ تخصصی زمان بسیار مناسبی برای یادگیری می‌باشد و علاقه کودکان را به فضای آموزش حفظ می‌کند. ضمن اینکه هر کلاس نهایتا متشکل از 6 کودک و به صورت نیمه‌خصوصی برگزار می‌شود.  ثبت نام دوره های زبان به صورت دوره حدودا 20 جلسه‌ای صورت می‌پذیرد.
زبان انگلیسی هلن دورون برای کودکان 2 تا 6 سال سه دوره EFI-MEFI-FEFAC پیشنهاد می شود. هر دوره شامل 4 کتاب و هر کتاب حدودا 20 جلسه و دو مرتبه در هفته به طول می‌انجامد. بسته به سطح دوره و تعداد زبان‌آموزان طول هر جلسه بین 30، 45 یا 60 دقیقه متغیر خواهد بود. با وجود اینکه در سیستم یکپارچه طرح رویش 5-6 ساله‌ها زبان انگلیسی نیز آموزش داده می‌شود اما به دلیل تمرکز بیش‌تر بر یادگیری زبان این رده سنی می‌توانند به طور جداگانه در دوره‌های زبان هلن دورون نیز ثبت نام نمایند.
جهت ثبت نام در دوره زبان انگلیسی هلن دورون اینجا را کلیک کنید.


قابلیت‌های نیمکره راست چه هستند و با چه شیوه ای در خانه کودک رویش طلایی تقویت می شود؟

برای زندگی متعادل به تمام عملکردهای مغز نیازمندیم و مغز به عنوان یکی از بخش های کلیدی بدن انسان دارای دو نیم‌کره است که هر کدام باید در کنش متقابل با یکدیگر و با دیگر اعضای بدن بهترین و سریع ترین عملکرد ممکن را داشته باشند. در حالی‌که نیم‌کره چپ به درک منطقی امور، فهم عمیق مطالب و درک کلمات و اعداد است؛ نیم‌کره راست مغز مسئول سرعت بالای دریافت و پردازش خودکار اطلاعات، تصویرسازی ذهنی و خلاقیت، درک آینده، به خاطرسپاری اطلاعات با سرعت بسیار بالا و درک تصاویر و علایم می‌باشد.
رویش طلایی به عنوان اولین و تنها مرکز تخصصی تقویت قابلیت‌های نیم‌کره راست در ایران؛ با بهره‌گیری از شیوه‌های پروفسور مکوتو شیچیدا با ارایه انواعی از بازی‌های کوتاه و جذاب اعم از بازی‌های سرعتی ریاضی و خواندن، تندخوانی، حافظه تصویری، حافظه نوری، حافظه ارتباط‌دهنده، حافظه تثبیت‌کننده، حافظه فضایی و حافظه سرعتی و ...در دوره‌های مراکز رغبت و طرح رویش قابلیت‌های منحصر به فرد نیم‌کره راست را تقویت می‌کند تا بدین وسیله توان یادگیری در کودک در تمام حوزه‌های دلخواهش در حال و آینده به طرز محسوسی رشد پیدا کند. در واقع رویش طلایی به جای تمرکز بر انباشت حافظه کودک از دانش غیر‌کاربردی به پرورش قوای یادگیری وی می‌پردازد.
دوره نیمکره راست برای کسانی مناسب است که به هر دلیل امکان شرکت در دوره طرح رویش را ندارند و یا تمایل دارند بازی های افزایش سرعت عملکرد مغز، ریاضی، خواندن، تندخوانی و حافظه بیشتر با فرزندشان انجام شود.
این دوره دو روز هفته و هر مرتبه بسته به تعداد نوآموزان و سن کودکان 30 الی 45 دقیقه به طول می‌انجامد.
جهت ثبت نام در دوره نیم‌کره راست اینجا را کلیک کنید

پدران، مادران و مربیان علاقه‌مند می‌توانند با شرکت در دوره‌ تقویت نیم‌کره راست مخصوص والدین(اینجا به دوره نیمکره راست والدین لینک شود) نسبت به نحوه توانمندسازی مغز راست کودک خود طی 5 جلسه آموزش‌های لازم را دریافت کنند. علاوه بر این عموم محصولات تولید شده توسط رویش طلایی در بخش فروشگاه (اینجا به فروشگاه لینک شود)  قابل دستیابی هستند.


چه‌طور می‌توانم در این دوره ها ثبت‌نام کنم؟

برای ثبت نام در دوره‌ها کافی است اینجا را کلیک کنید (لینک شود به صفحه ورود به ثبت نام در خانه کودک) و یا با همکاران ما در بخش خانه کودک به  شماره تماس 09127595946 تماس حاصل فرمایید تا ضمن اطمینان از ظرفیت کلاس‌ها جهت انجام امورات مربوط به ثبت نام راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.